Yazarlar

Piyasalar

Şirketler

Teknoloji

Öğren

Politika

DeFi

TV&Video

Podcast

Etkinlikler

Sponsorlu İçerik

Consensus Magazine

E-Bülten

Şirketler

Oyunlarda Trend Metaverse’e Kayıyor

CoinDesk Türkiye’ye konuşan Gaming in Turkey’in kurucusu Ozan Aydemir, Fortnite ve Roblox gibi oyunların başarısının ardından trendin hyper casual tarzı basit oyunlardan metaverse yönüne kaydığını belirtiyor.

18 Eylül 2022 13:00

Güncellenme: 18 Eylül 2022 13:00

Danışmanlık şirketi McKinsey’in ‘Value creation in the metaverse’ çalışmasına göre oyun sektörü, yeni yeni gelişmeye başlayan metaverse evrenlerinin dinamosu gibi duruyor. Pek çok oyun şirketi metaverse evrenine yönelik oyunlar geliştirmek için birbirleriyle yarışıyor. Zaten kullanıcıları metaverse’le ilgili en çok heyecanlandıran alanlardan biri de oyun. Aynı çalışmaya göre metaverse’e yapılan yatırımlar oyun sektöründe 2030 yılına kadar 108 ila 125 milyar dolar arasında bir etki yaratabilir.


Konu hakkında CoinDesk Türkiye’ye konuşan Gaming in Turkey oyun ve e-spor ajansının kurucusu Ozan Aydemir, öncelikle metaverse’ü doğru tanımlamak gerektiğini vurguluyor. Aydemir, ilk defa 90’larda yayımlanan bilimkurgu romanlarında ortaya atılan metaverse ile ilgili büyük bir bilgi kirliliği olduğunu belirtirken, “Türkiye’de metaverse kavramının yanlış algılanması sağlanarak farklı işlerle haksız kazanç elde etme düşüncesi gözleniyor. Yıllardır markalar için yaptığımız oyun içi ürün yerleştirme ya da oyun içi reklam modelleri haksız kazanç elde etmek isteyenler tarafından metaverse adını aldı. Bu doğru bir yönlendirme değil. Metaverse kavramını daraltmak yanlış olur” diyor.


Aydemir, başta hayal edilen metaverse’ün henüz geliştirilemediğini, metaverse teriminin aslında bütün online dünyaları bir araya toplama, dijitalle fiziki hayatı iç içe geçirme ve iki kavramı bir bütün olarak sunma felsefesiyle doğduğunu söylüyor. Olması gereken metaverse dünyasını şöyle anlatıyor Aydemir, “Örneğin, kendime bir avatar yarattım. Ben o avatarla bir blok zinciri tabanlı oyuna girdim. Orada oyun oynadım ve token kazandım. Bu token’lar ortak bir cüzdanda toplandı. Oradan çıkıp bir e-ticaret sitesine girdim ve o kazandığım token’larla alışveriş yaptım. Oradan çıkıp aynı avatarla başka bir oyununa girdim. İşte olması gereken metaverse kavramsal olarak bu şekilde.”


Ancak, şu anda birbirleriyle bağlantısız pek çok ayrı dünya oluşturulmuş durumda ve bu dünyaların her birinde farklı avatarlar yaratmak gerekiyor. Aydemir, günümüzde metaverse’ün çıkış felsefesine en yakın dünyanın Fortnite olduğunu düşünüyor. Çünkü dünya çapında milyonlarca kullanıcısı var ve içinde kendi dünyaları bulunuyor. Buralarda konserler düzenleniyor, marka entegrasyonları yapılıyor. Örneğin Fortnite evreni içinde Avengers’ın mini oyunu çıktı. Ya da Travis’in Fortnite’da canlı konseri oldu ve 50 milyondan fazla kişi izledi. Yani farklı markalarla başarılı iş birlikleri yapıldı. Aydemir’e göre bunun avantajlı yanı bu evrenlerde yaratıcılığın sınır tanımaması. Fortnite gibi markalar globalliğe de çok önem veriyor. İş birliklerini de belli bir ülkeye özel değil de global olacak şekilde yapıyor. Roblox’un da buna yakın olarak kendi içinde pek çok dünyası bulunuyor. Blok zinciri tabanlı Sandbox, Decentralize gibi oyunlar da var. Ancak metaverse’ün çıkış felsefesinden farklı olarak şu an bu evrenlerin hepsi birbirinden ayrı.


Aydemir, bu noktada markaların çok dikkatli olması gerektiğini düşünüyor çünkü aceleci hareket edip yanlış yatırımlar yapabiliyorlar. Bu durumdan şu şekilde bahsediyor Aydemir, “Örneğin bir metaverse dünyasında bir mağaza açtık diyorlar. Ancak sonraki aşamada ne yapacaklarını bilmiyorlar. Bir metaverse dünyasında mağaza açtın diğerlerinde de mi açacaksın? Bunu yapsalar bile stratejiyi bilinçli kurmaları gerekir.” Birbirinden farklı metaverse dünyaları olması nedeniyle markaların bunlardan hangisine yatırım yapacağının da çok önemli olduğunu belirten Aydemir, “O metaverse dünyasındaki oyuncu kitlesinin markaya uyup uymadığına bakmak gerekir. Örneğin Roblox gibi yaş ortalamasının 9-12 arasında olduğu bir metaverse dünyasına bir bankanın yatırım yapıp şube açması ve bu mağazadan online işlem yapabileceksiniz demesi çok mantıklı olmaz” diyor.


Trend Fortnite, Roblox Gibi Oyunlar


Aydemir, oyun dünyasında şu anda Fortnite, Roblox gibi oyunların metaverse’e en yakın evrenler olarak görüldükleri için trendin de bu yönde olduğunu, firmaların bunlara benzer oyunlar çıkardıklarını aktarıyor. Tabii bunlar hyper-casual denilen basit mobil oyunları gibi olmuyor. Bu nedenle ciddi yatırımlar gerekiyor.


Son yıllarda hyper casual tarzı oyunların trend olduğu için Türkiye ve globalde bu oyunları yapan küçük ve orta ölçekli stüdyolar oluştu. Türkiye oyun sektörüne yurtdışından çok önemli yatırımlar yapıldı ve bu yatırımlar hâlâ devam ediyor. 2022 yılının ilk yarısında Türk oyun girişimleri toplam 333 milyon dolar yatırım aldı. Bu rakam 2021 yılının tamamında alınan 266 milyon doları aşmış durumda. Aydemir, hyper casual trendinin devam edeceğini düşünse de metaverse kavramı yaygınlaştıktan sonra bu taraftaki oyunlara yönelik ilginin de hızla arttığını söylüyor. Aydemir’in bu noktada verdiği bir başka önemli bilgi de hyper casual stüdyolarındaki yazılımcıların da metaverse oyunları geliştiren şirketlere kaymaya başlamaları. Dolayısıyla metaverse oyunlarına kayış insan kaynaklarıyla da alakalı bir durum.


Blok zinciri tabanlı oyunlar henüz oturmadı


Aydemir’e son zamanlarda yaygınlaşmaya başlayan blokzinciri tabanlı oyunları sorduğumuzda ise bu trendin regülasyonlarla ilgili belirsizlikler nedeniyle henüz oturmadığını söylüyor. Aydemir, “Ben oyunun para kazanma amaçlı değil sadece eğlence amaçlı oynanması taraftarıyım” dese de kendisinin bu düşüncesinin aksine ‘play to earn’ denilen ve oyun oynarken token kazanılabilen oyun alanının da gelişeceğini öngörüyor. “Merkeziyetsiz blok zinciri sistemlerinin ve gelir elde etme algısının iştah açıcı olduğunu düşünüyorum. Ancak bir yandan da riskli çünkü bu oyunlar kripto piyasalarına bağlı ve bu piyasalar çok değişken. Yani oyun oynarken token kazanılabiliyor ancak bir yandan da kazanılan token’ın değeri düşebiliyor ya da çıkabiliyor” diyor Aydemir. Ancak bu duruma karşı hibrit oyunlar da yapıldığından bahsediyor. Bu kapsamda oyunculara seçenek sunuluyor. Yani, oyuncular ister sadece oyun oynuyorlar ister oynarken token kazanma modunu seçiyorlar.


Türkiye’de de blok zinciri tabanlı oyunlar geliştiren şirketler olduğunu ve 2023’te Türkiye’den daha somut oyunların çıkacağını öngören Aydemir, “Bunu biliyorum çünkü bize de gelip danışan çok şirket var. Ön yatırıp yapıp yapmak istemediğimizi soruyorlar. Bazılarının arkasında gerçekten büyük yatırımcılar var. Bu önemli çünkü blok zinciri tabanlı oyunlarda oyuncuyu oyunda tutmak gerekiyor ki o dünya dönmeye devam edebilsin” diyor.

Günün Gelişmeleri İçin E-Bültenimize Abone Olun

E-Bültenimize abone olarak onaylamış ve CoinDesk Türkiye ürün ve hizmetleri için iletişim kurulmasına izin vermiş olursunuz.


YASAL UYARI

Bu sitede yer alan yatırım bilgisi, yorum ve tavsiyeler yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti, yetkili kuruluşlar tarafından kişilerin risk ve getiri tercihlerini dikkate alarak, kişiye özel olarak sunulmaktadır. Bu sitede veya e-bültenlerimiz kapsamındaki sözel, yazılı ve grafiksel dahil olmak üzere tüm bilgi ve analizler; herhangi bir karara dayanak oluşturması noktasında herhangi bir teminat, garanti oluşturmamakta ve yalnızca bilgi edinilmesi amacıyla paylaşılmaktadır. Coindesk Türkiye hiçbir şekil ve surette ön onay, ihbar ve ihtara gerek olmaksızın söz konusu bilgileri değiştirebilir veyahut silebilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanarak yatırım kararı vermeniz beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bu sitedeki yorumlardan, eksik bilgi ve/veya güncel olmama gibi konularda ortaya çıkabilecek zararlardan Coindesk Türkiye ve çalışanlarının herhangi bir sorumluluğu bulunmamaktadır.


Deniz Türsen

Deniz Türsen, CoinDesk Türkiye'de Blockchain, Metaverse ve NFT faaliyetlerine ilişkin haberler ve röportajlar yapan editördür. Daha önce Hürriyet Gazetesi'nin Hürriyet İK ekinde ve Bloomberg Businessweek Türkiye dergisinde yönetim, insan kaynakları, istihdam üzerine röportajlar va haberler yapmıştır.

Fiyatları İncele

Kripto Varlık

Sosyal Meyda Trendi

Trendleri İncele

Trend Haberler

1
Bitget Genel Müdürü Gracy Chen: "Teklifin Stake Etme Bileşenini Kaldırdığını Belirtmek Gerek"

24 Temmuz 2024 14:35

Kripto Varlık

Sosyal Meyda Trendi

Trendleri İncele

Kategoriler

Yazarlar

Piyasalar

Şirketler

E-Bülten

Politika

Teknoloji

Kripto Paralar

Hakkında

Hakkında

Kişisel Verileri Koruma Kanunu

Künye

Çerez Politikası

Reklam Verin

KVKK Başvuru Formu

İletişim

Kişisel Verileri Saklama ve İmha Politikası


Yasal Uyarı: Bu sitede yer alan yatırım bilgisi, yorum ve tavsiyeler yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti, yetkili kuruluşlar tarafından kişilerin risk ve getiri tercihlerini dikkate alarak, kişiye özel olarak sunulmaktadır. Bu sitede veya e-bültenlerimiz kapsamındaki sözel, yazılı ve grafiksel dahil olmak üzere tüm bilgi ve analizler; herhangi bir karara dayanak oluşturması noktasında herhangi bir teminat, garanti oluşturmamakta ve yalnızca bilgi edinilmesi amacıyla paylaşılmaktadır. Coindesk Türkiye hiçbir şekil ve surette ön onay, ihbar ve ihtara gerek olmaksızın söz konusu bilgileri değiştirebilir veyahut silebilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanarak yatırım kararı vermeniz beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bu sitedeki yorumlardan, eksik bilgi ve/veya güncel olmama gibi konularda ortaya çıkabilecek zararlardan Coindesk Türkiye ve çalışanlarının herhangi bir sorumluluğu bulunmamaktadır.

@2022 CoinDesk